Kako su smršale Olimpijske igre…

piše: Milica Đilas

Nekom delu pripadnica ženskog pola potreban je razlog više (osim apolonskog izgleda sportista) za praćenje sporta. Prosto im je nedovoljno zanimljivo ili je to za njih gubljenje vremena. Sport za pomenute žene predstavlja samo dobar način za upoznavanje frajera, kanal za izbacivanje negativne energije i rešenje za višak kilograma putem topljenja kalorija. E, tu smo!

Drage dame, pošto ni bilionska gledanost širom sveta ni vekovna tradicija, kao ni čitava panika koja se opravdano diže oko Olimpijskih igara nije dovoljna da vas ubedi da je to spektakl vredan vaše pažnje, pokušaćemo da vam predstavimo OI kroz vama blisku temu. Pozivamo i sve ljubitelje sporta da pročitaju nešto o čemu možda nisu razmišljali prateći ovaj spektakularni događaj.

Da li ste se zapitali koliko kalorija se potroši na jednim Olimpijskim igrama?

Profesionalni sportisti imaju svakodnevne intenzivne treninge koji im pružaju viši energetski fluks nego što ima sportski rekreativac. To bi značilo da oni tokom fizičkih aktivnosti potroše više kalorija nego laik za sport kao i da im je potrebno da unose više kalorija u sebe kroz ishranu. Što više jedu- više kalorija gube zbog tzv. termo efekta. Još jedan razlog za povećano gubljenje kalorija olimpijaca je to da mišići sagorevaju više kalorija nego masno tkivo u mirovanju.

Merenje kalorija nije „egzaktna nauka“, ali nam omogućava brojanje utrošenih kalorija, u ovom slučaju kod dragih nam i zlata vrednih olimpijaca.

Da biste imali bolju predstavu o vrednosti  i kako biste se lakše zadivili olimpijskom skidanju kalorija, reći ćemo da bi dnevni unos kalorija za muškarca trebalo da bude oko 2700.

Sportovi koji na Olimpijskim igrama „skidaju“ najviše kalorija su maraton, triatlon i brdski biciklizam (priznajem da „mountain biking“ lepše zvuči, osim ako je reč o takmičenju na srpskoj planini).

Lični rekord najbržeg američkog maratonca Rajana Hola je 2:04:58. Prilikom njegovog „trčećeg koraka“ on potroši oko 2500 kalorija u toku cele trke (maratonci sa većom telesnom težinom bi utrošili još više kalorija). Dakle, on pri samoj trci potroši gotovo čitavu energiju koju bi preko dana uneo prosečan čovek (zato profesionalni sportisti unose daleko više kalorija od amatera). Sprinteri na 100 metara sagore više kalorija u minuti, ali manje upoređujući ova dva takmičenja. Rekreativac je u stanju da izgubi samo 340 kalorija za 30 minuta trčanja. U disciplinama trčanja uključeno je celo telo, što je jedan od razloga za prvo mesto na ovoj listi.

Triatlon je kompleksna olimpijska disciplina koja obuhvata plivanje, biciklizam i atletiku, tačnije 1,5 km plivanja, 40 km biciklizma i 10 km trčanja. Prosečnom olimpijcu potrebno je malo manje od 2 sata da bi uspešno izvršio ovakav zadatak. Osoba od 68 kg bi sagorela više od 1600 kalorija u  jednoj trci, tj. plivanjem 223, biciklizmom 818, a trčanjem 650 kalorija.

Brdski biciklizam je relativno nov sport na Olimpijskim igrama. Zahvaljujući raznovrsnim terenima i nadmorskim visinama, tokom ove discipline „sprži“ se više od 1000 kalorija. Staza OI u Londonu ove godine je sadržavala 5 kilometarskih petlji kojima su takmičari morali da kruže određeni broj puta u trci koja traje minimum 90 minuta. Drumski biciklizam takođe pomaže značajnom sagorevanju kalorija – više od 800 na sat. Zbog aktiviranja uglavnom samo nogu, pri biciklizmu se troši manje kalorija nego pri maratonu i triatlonu.

U plivanju, boksu i veslanju se sagoreva više kalorija u minutu, ali manje po samom takmičenju u toj disciplini.

Kada govorimo o plivanju, pominjanje Majkla Felpsa je nezaobilazno. Trka na 200 m delfin za vrsne plivače traje manje od 2 minuta. Plivač koji je težak npr. 68 kg potroši 100 kalorija na 200 metara. Medjutim, plivač rekreativac bi izgubio svega 27 kalorija plivajući za manje od 2 minuta.

Bokserski meč traje tri runde po tri minuta. U toku celog meča sagori se „samo“ 150 kalorija, međutim – energija utrošena po minutu je vrlo visoka. Bokser rekreativac za pola sata treninga sagori 409 kalorija, što je približno rezultatu profi boksera koji za to isto vreme „sprži“ 419 kalorija. Međutim, samo sati i sati sparinga i kondicionih treninga omogućavaju vam da preživite 9 minuta borbe.

Veslanje aktivira noge, ramena, leđa, ruke i trup. Takmičenje u veslanju ima dve osnovne discipline: veslanje u skul čamcu (svaki veslač ima 2 vesla) i veslanje u rimen čamcu (svaki veslač  ima po jedno veslo) i traju od 5 do 8 minuta. Ovi neumorni momci mogu potrošiti više od 100 kalorija po jednoj trci, tj. oko 14 kalorija po minutu.

Možda biste sami mogli da procenite koji sportovi najmanje doprinose sagorevanju kalorija. To su strljaštvo, skokovi u vodu i streličarstvo. Međutim, energija se svakako ulaže i u ovim sportovima.

Za skidanje jednog kilograma potrebno je sagoreti 7000 kalorija. Sabiranjem navedenih potrošenih kalorija iz ovih šest disciplina (a uzimali smo u obzir samo jednog takmičara u disciplinama) Olimpijske igre su već „smršale“ skoro ceo kilogram. Da su Olimpijske igre kojim slučajem žena, a ne događaj, toliko bi smršale da ih ne bi ni bilo!

Nisam uspela u pokušaju da izračunam koliko se ukupno kalorija potroši na jednim OI,  jer sam digitron ne bi mogao da preživi sve operacije pre nego što pokaže rezultat. To je prevelik broj i za tako moćnu mašinu. Konačno – dokaz da čovek može da pobedi gedžet.

Drage dame, nadam se da su ovo i više nego dovoljni razlozi da počnete da cenite Olimpijske igre i njene učesnike kao i sport uopšte. Opet, nadam se da su ljubitelji sporta uvideli razlog više za poštovanje i praćenje sportskih disciplina.

Važno obaveštenje za debeljuce: Ovaj tekst nema zadatak da vas momentalno podigne na noge kako biste počeli pripreme za sledeće OI.

O darkok

Za neke: novinar Za druge: radio-voditelj Za treće: priređivač knjiga Za četvrte: "Onaj, kako se ono zove?" Za pete: Davkin gazda (Davka je najluđi pas na svetu) Za šeste i sedme: komšija Za jednu novinarku: "Čovek koga je preporučio Milan Jeličić" Za kelnera Miću: Hoćemo li i danas duplu, slađu kaficu? Za one kod kojih radim, a koji traže sponzora: "Legenda" Za malog Nešu: "Moj prvi deda Mraz" Za one koji traže njegove izjave: "stručnjak za marketing" Za prijatelje: Dača Za druge prijatelje: Dačo, kako si? Šta radiš? Je l` znaš zašto te u stvari zovem - potreban si mi nešto... Za kasirke u samoposluzi: Onaj neobrijani što stalno kupuje i veliku kesu Za pse lutalice: Ej, evo ga onaj što pada na mahanje repom Za one koji veruju: Čovek koji je organizovao seminar za putovanje kroz vreme koji se održava juče Za prodavce visećih mostova po kućama: Klijent koji voli ljubičasto-bele mostove Za pristalice reinkarnacije: Bivši zec iz Portugalije, zatim "Napuljski kantoprevrtač" (pseća rasa), potom drvoseča u Sibiru, pa švalja u Češkoj, pa trgovac u Barseloni, a budući humanoid 3M - klasa 2. Za estete: Osoba koja proučava veštinu namigivanja Mesecu Za duhovite: Osoba koja proučava delimično pusta ostrva i Oblake u bermudama Za tebe: (upiši ono što osećaš i misliš)
Ovaj unos je objavljen pod 05 Emisije na Radio Beogradu 202, 08 Specijalni programski sadržaji, Olimpijska vrteška, Supersport 202 i označen sa , , , , , . Zabeležite stalnu vezu.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s