RADIO – top lista najvećih zabluda kada je reč o ovom mediju

piše: Darko Kocjan

Volite li radio? Danas postoji više stotina zabluda u vezi sa njim, a nekoliko desetina baš velikih. Kada bih sutra pravio ponovo ovu top listu možda bih promenio nekoliko mesta, ali za danas neka bude ovakva:

radio_250x251

10

Na desetom mestu ove top liste najvećih zabluda u vezi sa radiom nalazi se mišljenje da je najbolji radijski miks između dve pesme onaj koji se pravi po ritmu – udar na udar ili bit na bit. Ovo nije tačno – to je klupski miks. Za radio program najbolji je miks pesama po sistemu ton na ton, najbolje je ako je reč o istim instrumentima, a najlepši miks je glas na glas i to: muški na ženski glas. 

9

Na devetom mestu je mišljenje da najveći efekat na radiju imaju reklame koje se emituju u terminu najveće slušanosti radija, a to je između 10 i 14 sati. Ovo je netačno – najveći efekat imaju reklame koje se puštaju u vreme kada počne da pada kiša ili počne snežna vejavica. U vremenu od 40 minuta od početka neke kiše tokom dana udvostručava se broj slušalaca radija.

8

Na osmom mestu je zabluda – radio se najviše sluša u automobilu. Netačno. Do ovog zaključka su došli oni koji ga sami slušaju samo u automobilu, a nalaze se po raznim marketinškim agencijama ili na važnim biznis pozicijama pa su nam naturili tu svoju naviku kao opštu. Radio je i dalje najviše uključen na mestu stanovanja, u sobi, kujni, spavaćoj sobi… 

7

Govorni momenat na radiju ne sme da pređe tri minuta jer tada pada koncentracija kod slušalaca. Nije tačno. Pažnja slušalaca opada kadapriča više nije interesantna. Zamislite da vam neko prenosi iskrcavanje vanzemaljaca i da kaže: Evo, vrata kosmičkog broda se otvaraju, i iza njih se promaljaju… ali već 3 minuta pričam i nastavićemo ovaj prenos odmah posle jedne prigodne pesme. 

6

Ljudi vole turbo folk. Netačno. Ljudi najviše vole muziku na maternjem jeziku. I to onu u kojoj se identifikuju sa nesrećom, patnjom… ukoliko je u zemlji besparica i ukoliko je obrazovanje slabo, a medijski zakoni loši. 

5

Moderni radio treba da emituje muziku po plej listama u kojima se mesečno vrti između 250 i 500 pesama – najvećih hitova. Netačno.Ovakvi formati radija dobijaju kratkoročno i to povremenu publiku. Stalni slušalac, čim primeti da je već peti put ove nedelje čuo istu stvar, a bez najave i obrazloženja, beži sa te stanice. I nikad se ne vezuje za ovakav radio. Danas često slušaoci obilaze ovakve stanice, slušaju po 5-6 ovakvih, ali se uvek vraćaju programskom radiju. Uostalom, zamislite da ste u čitavom životu čitali samo knjige iz lektire i one koje su dobile NIN-ovu i Andrićevu nagradu. Znači: klasike i nove hitove. Ostali biste uskraćeni za Ali Babinu pećinu književnosti. 

4

Internet radio je uneo mnogo toga novog u radio sadržaje. Netačno. Ne postoji internet radio. Još uvek. Postoji samo radio na internetu ili radio preko interneta. Kreativni zvučni sadržaj koji se emituje preko interneta ni po čemu se suštinski ne razlikuje od kreativnog zvučnog sadržaja koji slušate preko radija sa zemaljskim signalom. Radio preko interneta za sada je doneo samo jednu novu mogućnost praćenja ovog medija. Naravno, fuzija ova dva medija je moguća i ako bude i ako bude sreće prvi put ćete je doživeti baš u Srbiji. Ako ne, ko to uradi – svaka čast.

3

Radio je najpraktičniji medij za plasman brze informacije. I to po sistemu brzo, kratko i jasno. Netačno. Osnovna karakteristika radija je emocija. Njom radio najviše utiče na svoju publiku. Jakom emocijom uz minimum potrebne informacije radio podstiče maštu, zamišljanje i na taj način deluje u obliku nadahnuća na aktivni deo publike. Za razvoj humanosti, ubedljivo najkorisniji medij. Takođe, medij koji najbolje tretira budućnost jer je nju nemoguće zamisliti uz sliku iz sadašnjosti. I da, brzo, kratko, jasno – to je moto mnogih medija danas. Ali često je brzo i kuso, a kratko nedovoljno. Za radio koji ceni svoju publiku je mnogo bolji slogan: dobro, tačno, jasno. 

2

Radio je medij koji umire. Netačno. Radio je ubedljivo najpraćenijimedij na ovoj planeti. Najpraktičniji je, publika ga prepoznaje kao najprijateljskiji medij. Ono što je tačno je da je aktivno slušanje radija danas znatno smanjeno u odnosu na pasivno osluškivanje. Ipak, i tako u uši uđu najvažnije vesti, reklame i najlepša muzika. Radio je kao hleb. Kada vas neko pita šta ste ručali, nećete nikad pomenuti hleb, mada ga jedete uz svako jelo i namirnica je koju najveći broj ljudi jede količinski najviše u toku nedelje.

1

Na prvom mestu moje top liste najvećih zabluda u vezi sa radiom nalazi se konstatacija: Radio se najviše sluša zbog muzike ili vesti. Da biste dobili prave odgovore u nekom istraživanju potrebno je postaviti i prava pitanja.

Oni koji su to uradili došli su do sjajnog saznanja: Radio se danas najviše sluša zbog straha od tišine, zatim na drugom mestu zbog glasa, potom zbog ritma muzike i programa, zatim zbog harmonije i na kraju: zbog poznatih zvukova iz okoline (za grad to su npr: žamor, graja, zvuk automobila; za selo: cvrkut ptica, žubor potoka, zrikavci…) 

radio 202 d

O darkok

Za neke: novinar Za druge: radio-voditelj Za treće: priređivač knjiga Za četvrte: "Onaj... ma onaj" Za pete, šeste i sedme: komšija Za jednu novinarku: "Čovek koga je preporučio Milan Jeličić" Za kelnera Miću: Hoćemo li i danas duplu, slađu kaficu? Za malog Nešu: "Moj prvi deda Mraz" Za one koji traže njegove izjave: "stručnjak za marketing" Za prijatelje: Dača Za druge prijatelje: Dačo, kako si? Šta radiš? Je l` znaš zašto te u stvari zovem - potreban si mi nešto... Za pse lutalice: Ej, evo ga onaj što pada na mahanje repom Za one koji veruju: Čovek koji je organizovao seminar za putovanje kroz vreme koji se održava juče Za prodavce visećih mostova po kućama: Klijent koji voli ljubičasto-bele mostove Za pristalice reinkarnacije: Bivši zec iz Portugalije, zatim "Napuljski kantoprevrtač" (pseća rasa), potom drvoseča u Sibiru, pa švalja u Češkoj, pa trgovac u Barseloni, a budući humanoid 3M - klasa 2. Za estete: Osoba koja proučava veštinu namigivanja Mesecu Za duhovite: Osoba koja proučava delimično pusta ostrva i Oblake u bermudama Za tebe: (upiši ono što osećaš i misliš)
Ovaj unos je objavljen pod 16 Priče o radiju i označen sa , , , . Zabeležite stalnu vezu.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s