piše: Kruna Pintarić
Mali maturanti do ovog dana ubrzano su ponavljali gradivo koje su osam godina učili, jer ih danas čeka probno polaganje male mature; prvo matematika, a sutra maternji jezik i kombinovani test.
Sve ovo se radi ne bi li se videlo koliko su đaci naučili, i koliko su škole širom Srbije, i nastavnici u njima, dobro uradili svoj posao i na čemu treba više raditi do pravog polaganja male mature sredinom juna.
Mediji sada prenose statistike iz prethodnih godina, jesu li devojčice bolje od dečaka, koje opštine su se pokazale uspešne, a koje neuspešne, da li treba teže testove, ili lakše, pa čak i koliko je bilo „belih listića“ – praznih testova koje učenici nisu ni rešili. Svi su, od resornog ministarstva, nastavnika, roditelja, analitičara, puni komentara na to kakvo nam je znanje stečeno završetkom obaveznog školovanja, pa se tako pomno i javno prati svaki mic naših budućih gimnazijalaca,“ medicinara“, „kompjuteraša“, filologa, bravara, trgovaca, ili gde već oni požele da dalje nastave. Lista želja, preporuka, analiza, uvek je najkraće u njihovim rukama, iako u toj osnovnoj školi provedu najveći deo detinjstva. Šta vam nije jasno, deco? – može se čuti na kraju časa, a izgleda da nastavnik smatra uspehom ako nema podignute ruke. Pa naravno da nije sve jasno! Nikad ne može sve odmah biti savršeno jasno. A naši osnovci, naučili da zaokružuju, dopunjuju, odgovaraju, ali ne i da pitaju. Pa i odrasli se ponekad kazne zbog postavljanja pitanja. Sistem nije toliko fleksibilan da podnese pitanja i pitanjca, mišljenja, pa čak i malo ljutnje ako nešto nije dobro objašnjeno. Ovih dana, kao i svakih dana, govori se o reformi obrazovanja, i istina je da nismo uvek na mrtvoj tački. Pominje se čak i povećan fond časova, pa dualno obrazovanje, pa nastava u jednoj smeni, i svako želi dobro toj našoj omladini.
Znate one TV kvizove, gde se odrasli takmiče protiv, recimo, šestaka, u pitanjima iz biologije, fizike, hemije, istorije, geografije za osnovnu školu, pa dete uvek pobedi? Naravno, znanje je sveže, ali to isto znači i da nisu deca uspešna ili neuspešna. Pitajte ih nekad za mišljenje, pa će i ona ceniti vaše, i ohrabriti se da pitaju i sama, a da ne ispadnu „štreberi smarači“. Štreberi smarači smo mi.
Dobro jutro!
(Foto: www.inn.co.il, ilustracija)