Ustanak (29. maj – Crtica)

piše: Kruna Pintarić

Pecaroške priče

Da li vam je poznat termin „transfer blama“? Kada gledajući nekog drugog kako se sramoti i vama postaje neprijatno, kao da i fizički i psihički proživljavate baš tu situaciju. Recimo, meni kad gledam Trampov pokušaj maženja i hvatanja Papine ruke i njegovo odbijanje te nežnosti uz damski šamarčić po predsednikovoj nadlanici. Svako drugo javno nastupanje svih naših političara. Često i u skečevima Mister Bina, ali ipak, on je fikcija.
Ovaj skeč nije izmišljen:
Narodna banka Srbije nedavno je otkrila da je prevarena za 175.000 evra. Navodno, radi se o „fišing“ prevari koja je izvedena tako što je NBS dobila nove instrukcije za plaćanje od, kako su mislili, kompanije od koje nabavljaju hologramsku foliju za novčanice i dokumenta. Narodna banka Srbije slučaj je prijavila tužilaštvu, a u hitnu istragu uključeni su i MUP, Uprava za sprečavanje pranja novca i Interpol. Ovo što se desilo NBS je tipična taktika “pecanja krupnih riba”. Targetiraju se visoko pozicionirani menadžeri ili osobe koje imaju pristup važnim informacijama ili važnim poslovima, kao što je plaćanje. Napadači nekad mesecima istražuju kompaniju i zaposlene kako bi saznali što više informacija na osnovu kojih kreiraju imejl poruku koja primaocu deluje potpuno legitimno. Uspeh zavisi upravo od toga da li će potencijalna žrtva poverovati u autentičnost poruke. Imejl poruka sadrži uobičajene poslovne termine, a poverenje žrtve gradi tako što sadrži i relevantne i specifične informacije koje deluju poverljivo. U stvarnosti su te informacije prikupljene iz javnih izvora, kao što su poslovne strane ili društvene mreže.
Posle nedavnog velikog globalnog sajber-napada u baze podataka velikih javnih i privatnih kompanija i ustanova, svet je alarmiran da ovakve pretnje nisu za zanemariti. Zašto je to važno i za „običnog“ pojedinca? Mi zapravo, vredne transakcije već vršimo besplatno, „radeći“ za brojne društvene mreže i njihove složene algoritme, ostavljajući i više podataka o nama nego što mislimo. „Ako je nešto besplatno, mi smo roba“, rečenica je koja savršeno opisuje društvo u kom danas živimo. Nije toliki gubitak (u moru ostalih za Srbiju) tih 175 hiljada evra. Mnogo je važnije pitanje naše spoznaje prostranstva i mogućnosti onlajn sveta. Da li je taj univerzum elipsoid ili ravna ploča, tek sada kreću rasprave. Vežimo pojas, sigurno će biti turbulentno.

Dobro jutro!

(Foto: www.richardsandbrooksplace.org, ilustracija)

Advertisements

O darkok

Za neke: novinar Za druge: radio-voditelj Za treće: priređivač knjiga Za četvrte: "Onaj, kako se ono zove?" Za pete: Davkin gazda (Davka je najluđi pas na svetu) Za šeste i sedme: komšija Za jednu novinarku: "Čovek koga je preporučio Milan Jeličić" Za kelnera Miću: Hoćemo li i danas duplu, slađu kaficu? Za one kod kojih radim, a koji traže sponzora: "Legenda" Za malog Nešu: "Moj prvi deda Mraz" Za one koji traže njegove izjave: "stručnjak za marketing" Za prijatelje: Dača Za druge prijatelje: Dačo, kako si? Šta radiš? Je l` znaš zašto te u stvari zovem - potreban si mi nešto... Za kasirke u samoposluzi: Onaj neobrijani što stalno kupuje i veliku kesu Za pse lutalice: Ej, evo ga onaj što pada na mahanje repom Za one koji veruju: Čovek koji je organizovao seminar za putovanje kroz vreme koji se održava juče Za prodavce visećih mostova po kućama: Klijent koji voli ljubičasto-bele mostove Za pristalice reinkarnacije: Bivši zec iz Portugalije, zatim "Napuljski kantoprevrtač" (pseća rasa), potom drvoseča u Sibiru, pa švalja u Češkoj, pa trgovac u Barseloni, a budući humanoid 3M - klasa 2. Za estete: Osoba koja proučava veštinu namigivanja Mesecu Za duhovite: Osoba koja proučava delimično pusta ostrva i Oblake u bermudama Za tebe: (upiši ono što osećaš i misliš)
Ovaj unos je objavljen pod 05 Emisije na Radio Beogradu 202, Ustanak i označen sa , , , , , , , . Zabeležite stalnu vezu.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s