piše: Kruna Pintarić
Tate-mate i „nezahvalni“ sinovi
Učenici i studenti uvek pronalaze nove načine da prepisuju, međutim, razvoj novih tehnologija varanje na ispitima i pismenim testovima čini još jednostavnijim. Popularizovane su razne internet strane na kojima mogu da se preuzmu domaći zadaci i lektire, seminarski radovi, a nije retkost da se pronađu i rešenja zadataka za predmete poput hemije, fizike ili matematike. U ovom poslednjem je veštačka inteligencija napravila najveću razliku. I sam Gugl je u svoj pretraživač ugradio i mogućnost rešavanja jednačina – jedna fotografija zadatka i rešenje se pojavljuje na ekranu.
Postoji još veb stranica i programa sa veštačkom, razvojnom inteligencijom koji pomažu u obrazovanju. Oni, zapravo, nude pregršt podataka iz matematike, fizike, istorije, kulture, astronomije, hemije, medicine, mašinstva, statistike, pa čak i finansija i računarstva.
Nekada je grafoskop bio najveće dostignuće zanimljivijih časova. Dodatna literatura bile su enciklopedije, časopisi, ljudi sa kojima ste pričali, a sada sve to može da stane u jedan USB fleš drajv. Bob Dilan je prosto i jasno rekao da se vremena menjaju. To samo po sebi nije ništa strašno.
Zapravo, zašto sve ono što je čovek osmislio, ne bi služilo kao olakšica da se upije više znanja i nastavi dalje ka rešavanju problema? Inženjerski mozak je najdragoceniji za čovečanstvo. Svakako, empatija i ljubav prema planeti su tu kao pokretač dobrih dostignuća. „Anarhistički kuvar“ je kao „puškica“ za lakše nasilno podizanje pobuna, ali sve što je tamo napisano, neko je otkrio, eksperimentisao, ponavljao, usavršavao. Dakle, znanje do kog su se prethodne generacije mučile i trudile da dođu, mi danas, ni ne primetivši, koristimo bez zahvalnosti. Tako vole da govore oni koji misle da im nije dovoljno puta i na dovoljno načina rečeno „hvala“ za minuli rad. To je znak da ne postoji želja da se ljudi razvijaju i budu sve bolji prema sebi, jedni drugima i prema okolini, već da samo vole da cokću i čekaju Dan bezbednosti. Oni koji brinu o sunovratu vrednosti i ko to dolazi da ih nasledi, bili su tuđa briga jednom. Prepisivali su na bar jednom testu. Nekada su dobili veću ocenu jer su imali sreće. Definisati znanje i umeće ne može biti samo kroz dimenziju današnjih škola. Da li biste rekli da čovek „vara“ ako koristi šibice da upali vatru, ili ćemo i dalje da čekamo čudesni udar groma?
Dobro jutro!
(Foto: listelist.com, ilustracija)