piše: Ru Šavr
CRTICA ZA LEKTIRU
Sigurno ste primiteli one naslove kojima je cilj samo to da što više ljudi klikne na njih. Nije čak ni toliko bitno šta u daljem tekstu piše… Obično je u naslovu informacija za koji se na kraju ispostavi da i ne postoji. Ili je reč o pompeznim naslovima koji nude neverovatne podatke ili rešenja, a u tekstu zapravo vidite da je prepričana neka „mlaka“, često stara ves,t ili je navedena samo pretpostavka u vezi sa nekim događajem. Poenta je u privlačenju pažnje kako bi se „kliknulo“ na naslov jer je danas u internet medijima često prioritet broj „klikova“ a ne vest. To su oni čuveni primeri koje zna svako ko koristi internet. Recimo: „Mladić pronašao novčanik i NIKADA NEĆETE VEROVATI ŠTA SE POSLE DOGODILO!“ Ili „ŠOKANTNO! Progovorio bivši dečko (NN osobe) i otkrio NJENU MRAČNU TAJNU!!!“. Ova pojava se zove “clikbait“. To je dalo inspiraciju jednoj američkoj biblioteci da napravi eksperiment nazvan “Litbait“ (mešavina literature lit i naslova bait). Naslovima ovog tipa privukli su čitaoce da kliknu na linkove, koji su ih, zatim, preusmeravali na blog koji uključuje tekst cele knjige. Reč je bila o svetskim klasicima. Ovaj projekat podigao je posetu bibliotečkog sajta 14.000 puta. Kao što sam pomenula, biblioteka je koristila ovu tehniku da promoviše neka od najvećih dela svetske književnosti. Evo nekih primera:
Britanac umro kada je selfi pošao po zlu“ (Slika Dorijana Greja)
”Tinejdžerka navela mladića da se ubije“ (Romeo i Julija) …
“Mladić ubio babu i nikada nećete pogoditi šta se desilo sledeće.“ (Zločin i kazna)
“Bacila se pod voz zbog ljubavnika.“ (Ana Karenjina)
Evo i nekoliko naših predloga, pogodite o kojim knjigama je reč:
Ispovest dečaka koji tvrdi da je doleteo na asteroidu, a društvo mu pravili jedna lisica i jedna ruža.
BIZARNO! Čovek ubijen tako što su mu SIPALI OTROV U UVO!!! Sin traži osvetu!
Senzacionalno: Italijan posle kliničke smrti tvrdi da pakao ima devet krugova!
Starac se izborio sa ribom ubicom! FOTO
Vrlo brzo se ulazi u štos pravljenja ovakvih, često poluistinitih naslova koji su tipičan primer aktuelnog tabloidnog kvazi-novinarstva. Mi smo započeli, vi nastavite niz, ume ovo da bude zanimljivo.
Dobro jutro!
(Foto: Gigaom, ilustracija)