piše: Kruna Pintarić
Nacrtaj, pa sudi
Da li se sećate sa koliko godina ste prvi put posetili neku izložbu, muzej, videli predstavu koja nije za decu, ili koji je bio vaš prvi koncert (a da nije Bajone)?
Koliko me sećanja iz detinjstva služe, jedna od prvih „ozbiljnih predstava“ koje sam gledala bila je „Kate kapuralica“, crnohumorna priča o porodici koja se na čudne, smešne i jezive načine svađa i miri. Bila sam predškolskog uzrasta i na pauzi sam, pod utiskom prvog čina, prilično glasno pitala roditelje: „ A je l’ da da se mi ne svađamo tako kao oni?“. Srećom, prošla sam uz smejanje porodice i ljudi u blizini koji su to i čuli.
Prvi film u kom je bilo scena „ljubavnog zanosa“ takođe sam po prvi put gledala u sličnom uzrastu, ali zaista ne mislim da su moji roditelji igde tu pogrešili. Vulgarnost sama po sebi sada je potpuno izdvojena i smeštena u rijaliti programe i tabloide, koji nisu zabranjeni. Ipak, izgleda da u onome što definišemo kao umetnost, golotinja u Srbiji nema mesta.
Otvaranje izložbe „Autoportretisanje – Maske su pale“ Tijane Grujić koje je trebalo da bude održano 26. novembra u Klubu Narodnog pozorišta u Beogradu, otkazano je u poslednjem trenutku uz obrazloženje da „slike sadrže eksplicitne erotske sadržaje“. Gosti su pozvani, slike okačene i sve je bilo spremno, unapred dogovoreno, uprava Kluba NP upoznata sa sadržajem, da bi dan pre najavljenog otvaranja, sve palo u vodu. Kako se navodi u najavi izložbe, namera Tijane Grujić je bila da ovom postavkom u Beogradu „zaokruži uspešan ciklus svojih izložbi koje su održane u Njujorku, Parizu i Kanu, gde je između ostalih, slike Tijane Grujić izlagala na svojoj izložbi i Marina Pikaso, unuka slavnog Pabla Pikasa“. Organizatori izložbe ističu da ne treba tražiti krivca za otkazivanje, ni u autoru, ni u vlasniku prostora već je to bila molba gostiju Kluba Narodnog pozorišta. – Posetioci koji dolaze u Klub Narodnog pozorišta dovode i svoju decu ovde tokom čitavog dana, a ova izložba je samo za punoletne tako da smo morali da je otkažemo ne dovodeći u pitanje kvalitet radova – objašnjavaju organizatori izložbe. Inače, Klub Narodnog pozorišta se nalazi u zgradi nacionalnog teatra, ali je to iznajmljen prostor i nema veze sa Narodnim pozorištem.
Ovakvo uplitanje morala u umetnost nije premijerno ni u svetu ni kod nas. Zar treba ponavljati da je provokacija i teranje na promišljanje, reakciju, prijatnost i neprijatnost, sastavni deo i književnosti, slikarstva, muzike…? Lažni moral se ogleda u komentaru posetioca moderne umetnosti izložbi slika koje nisu po njegovom ukusu. Mnogi će reći: pih, to sam i ja mogao da nacrtam!
Odgovor koji će uvek biti prikladan: Da, ali niste nacrtali!
Možda je ovaj stav i odraz mog nemoralnog odrastanja uz „Majstora i Margaritu“, predstave Somborskog pozorišta i mnoštvo filmova i serija koje izazivaju padanje u nesvest od nemorala. Ako ne umete detetu s kojim uđete u Klub Narodnog pozorišta da objasnite umetnički izraz, možda ni za vas to nije pravo mesto.
Dobro jutro!