Uranak (21. februar – crtica)

piše: Kruna Pintarić

 

 

Znate one komšije i komšinice koji su radoznaliji od svih drugih, šta radite, kad, kako i s kim? Dok čekate lift, čujete tiho okretanje „špijunke“ na njihovim vratima, često su na prozoru i gledaju na ulicu, a iseljavanje i doseljavanje su pravi praznik. Koliko god nas ponekad nervirali, ove „mirođije u svakoj čorbi“, modernije rečeno „prsti za svačiju nozdrvu“, komšijska virkanja i zainteresovanost za bar delić naših rutina, razgovora i emocija, su mala maca naspram onog zadiranja u privatnost koje čine države u ime zakona, bezbednosti, demonstracije moći.

Ovih dana opet su aktuelne vesti o tome na koje sve načine strane obaveštajne službe, u ovom slučaju britanska i američka, i u Srbiji (zbog neukih operatera, provajdera, a za ljubitelje teorija zavera, i zbog stranih plaćenika/domaćih izdajnika), mogu da prate razgovore na mobilnom. Normalno, nismo samo mi u pitanju u celoj gunguli, niti su oni jedini koji to rade. Već previše slučajeva curenja ličnih podataka građana desilo se preko APR-a, hakerskih upada u MUP-ovu bazu podataka, ili  poslednji, koji je i legalan; naime, lični podaci vlasnika stanova i svi bitni elementi o nepokretnostima, pre svega u stambenim zgradama, u Srbiji su od 2008. godine dostupni svima, za minimum 1.140 dinara. Bilo je još sličnih grubih, namernih ili nestručnih propusta, a uvek isti odgovor na relaciji Šabić/Janković – država, pobedi ubeđenje kako će se vrrrlo uskoro promeniti Zakon o zaštiti podataka o ličnosti. A do tada, ko zna šta sve može da se uradi sa dobijenim JMBG ljudi jer, možda neko, nedajbože, otvori firmu na vaše ime, i napravi ogromne dugove. Ili, već nešto realnije, banke, znajući vašu kreditnu istoriju, ponudiće vam baš onakav paket, koji je vama odličan. Usmereni marketing je naravno još nešto toliko zastupljeno, a ne znamo šta, ko i zašto sve koristi naše podatke sa, recimo, Fejsbuka. Bilo da su vam lični podaci poput datuma rođenja, mejla, omiljene hrane, filmova, bračnog statusa podešeni da ih niko sem vas ne vidi, svakako vas je program registrovao i u saradnji sa firmama koje se reklamiraju na društvenim mrežama, algoritmom odredi kome će se koja vrsta reklama prikazivati; tinejdžerima recimo butici, trudnicama lokalni kursevi za jogu, a ako ste iz možda puke radoznalosti pretraživali Draganu Mirković, odjednom ćete primetiti i povećan broj reklama, linkova o folk muzici.

Nije špijunaža toliki problem, već to što ne umemo da se odbranimo, niti imamo zakonskih mehanizama za to, koji su dovoljno dobri i koji ne čekaju u trećoj fioci nekog radnog stola u ministarstvu, da budu dobra dopuna i izmena postojećih zakona koji se bave ličnim podacima i diplomatskim i kontraobaveštajnim reakcijama. Ne želim da zvučim kao Ilija Čvorović, kidam SIM kartice kao on onomad pantalone, ali, jedno je sigurno – ni država ne sme da nam bude naivna, rasejana i nepreduzimljiva kao Danica Čvorović, dobra i plačljiva pod crvenom sijalicom, zbog mera štednje.

Dobro jutro!

1(Foto: www.popularresistance.org, ilustracija)

Advertisements

O darkok

Za neke: novinar Za druge: radio-voditelj Za treće: priređivač knjiga Za četvrte: "Onaj, kako se ono zove?" Za pete: Davkin gazda (Davka je najluđi pas na svetu) Za šeste i sedme: komšija Za jednu novinarku: "Čovek koga je preporučio Milan Jeličić" Za kelnera Miću: Hoćemo li i danas duplu, slađu kaficu? Za one kod kojih radim, a koji traže sponzora: "Legenda" Za malog Nešu: "Moj prvi deda Mraz" Za one koji traže njegove izjave: "stručnjak za marketing" Za prijatelje: Dača Za druge prijatelje: Dačo, kako si? Šta radiš? Je l` znaš zašto te u stvari zovem - potreban si mi nešto... Za kasirke u samoposluzi: Onaj neobrijani što stalno kupuje i veliku kesu Za pse lutalice: Ej, evo ga onaj što pada na mahanje repom Za one koji veruju: Čovek koji je organizovao seminar za putovanje kroz vreme koji se održava juče Za prodavce visećih mostova po kućama: Klijent koji voli ljubičasto-bele mostove Za pristalice reinkarnacije: Bivši zec iz Portugalije, zatim "Napuljski kantoprevrtač" (pseća rasa), potom drvoseča u Sibiru, pa švalja u Češkoj, pa trgovac u Barseloni, a budući humanoid 3M - klasa 2. Za estete: Osoba koja proučava veštinu namigivanja Mesecu Za duhovite: Osoba koja proučava delimično pusta ostrva i Oblake u bermudama Za tebe: (upiši ono što osećaš i misliš)
Ovaj unos je objavljen pod 05 Emisije na Radio Beogradu 202, Uranak i označen sa , , , , , , , , , , . Zabeležite stalnu vezu.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s